Welkom!!
Beste lezer,
Wat leuk dat je geïnteresseerd bent in mijn weblogs!
Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Agnes Janse- van der Beek en getrouwd met Ronald. We hebben samen 3 kinderen van nu 7,4 en 3 jaar. En vergeet onze Roemeense adoptiehond Nora niet!
Mijn oudste zoon Marco was een late prater. Tot zijn 2 jaar zei hij bijna nog niets. Totdat hij opeens 2 jaar en 2 maanden was. Er kwam opeens een hele zin uit zijn mondje rollen: mama moet eerst aarpels shillen, en koken en daarna opeten. Ik was helemaal verbaasd! Maar we zijn toch de logopedist op gaan zoeken en tot hij 5 jaar was, gingen we daar iedere week naar toe. Marco haalt heel erg de laatste letter naar voren, of het laatste deel van het woord. Bijvoorbeeld glijbaan, wordt glaanbij. Of kip wordt pip. (de p ook naar voren). Misschien wilde hij pas praten als hij zeker wist dat hij het kon?
Daarna kregen we onze zoon Lennart. Bij Lennart was het weer een ander verhaal. Hij praatte helemaal niet. het leek wel of hij op slot zat. Soms probeerde hij mij een woord na te zeggen. Zijn lippen bewogen wel, maar er kwam geen geluid uit zijn mond. Hij schudde verdrietig nee, en liep weg. Er kwamen goedbedoelde adviezen van anderen: ach joh, dat komt nog wel... Maar mijn moederhart dacht toch wat anders. Lennart wil het wel, maar het lukt niet. Hij heeft hulp nodig. Vervolgens is hij met 3 jaar naar de vroegbehandeling gegaan. En daar is hij toch wel meer begonnen te praten. Al was het niet direct daar, dan zeker wel thuis. Hij ging de vreesdrempel over. Er werd bij Lennart TOS (TaalOntwikkelingsStoornis) vastgesteld. Toen hij 4 was, ging hij ook naar passend onderwijs. Sinds die tijd is zijn spraak met sprongen vooruit gegaan!
Vervolgens hebben wij onze dochter Marilene. Zij is nu 3,5 jaar. Bij haar is het eigenlijk een beetje hetzelfde als bij Marco. Alleen zij blijft hardnekkiger de klanken niet goed zeggen. Bij haar merk ik ook dat ze het heel erg probeert. Haar mond gaat alle kanten op en zoekt echt de klank op, maar er rolt steeds een andere klank uit. Ook zij krijgt logopedie en misschien gaan we onderzoeken starten.
Al onze kinderen worstelen dus met spraakproblemen. Krijgen logopedie. Tijdens logopedie krijgen we oefeningen mee naar huis. Vaak oefenen met een bepaalde klank. Veel woorden zeggen tegen je kind en dat ze het vooral horen. Bombarderen met klanken. Ik kreeg toen ooit een voorleesboek mee waar veel klanken in zouden staan, van de klank waar we toen mee bezig waren. Zelf vond ik dat erg tegenvallen en vroeg me af of mijn dochter het wel doorhad. En toen kwam bij mij het idee om zelf klankboeken te gaan maken. Leuke voorleesboeken waar vooral veel woorden in staan die met een bepaalde klank beginnen. Dus eigenlijk klank bombarderen via een leuk verhaal. Zo wordt logopedie nog leuker gemaakt en kan je kinderen ook uitlokken om woorden in t vullen. Maar dat is niet het eerste doel.
Zo ben ik begonnen aan mijn eerste boek: Visje Vinnengoud zoekt Vriendschap.
Het boek waar de v- en f klank centraal staat. Hoe het boek verder tot stand is gekomen, laat ik je lezen in mijn volgende blog! Dus kom vooral terug!!!
groetjes Agnes